Το μεγάλο παιχνίδι στο Αιγαίο
Δρ Mάνος Δανέζης
διεκδικώντας την νομή των κοιτασμάτων, όχι μόνο για οικονομικούς λόγους, αλλά κύρια προκειμένου να στερήσουν από άλλες δυνάμεις την ενεργειακή αυτάρκεια που θα τις έκανε οικονομικά και στρατηγικά επικίνδυνες. Στα προηγούμενα πετρελαϊκά προβλήματα, θα πρέπει να προσθέσουμε μια νέα εμπλοκή. Την ανίχνευση, δηλαδή κοιτασμάτων χρυσού και ουρανίου στην Θράκη και την Μακεδονία. Η εξόρυξη, και εκμετάλλευση των πολύτιμων αυτών υλικών από την Ελλάδα, ανατρέπει τους υπάρχοντες σχεδιασμούς, δημιουργώντας γενικότερα στρατηγικά προβλήματα στην υλοποίηση της σχεδιασμένης νέας τάξης στην περιοχή. Λόγω των προηγούμενων γεγονότων, ο ευρύτερος χώρος του Aιγαίου,που συμπεριλαμβάνει:α
β)
γ)
Oλόκληρη αυτή την περιοχή, άλλες δυνάμεις θα θελήσουν, με οποιονδήποτε τρόπο να αποστρατικοποιήσουν και διεθνοποιήσουν, και άλλες να καταλάβουν μέσω τρίτων (ΠΑΡΟΝ, 16/2/1992). O μεγάλος αριθμός των εμπλεκομένων κρατών, στην διεκδίκηση του ελέγχου, μέρους, η και του συνόλου των προηγούμενων περιοχών, κάνει το πρόβλημα εξαιρετικά επικίνδυνο. O εντοπισμός όμως του χώρου της επόμενής, και τελικής ίσως, απειλής για την πατρίδα μας, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το πολιτικό παιχνίδι παίζεται στα περιθώρια των συνθηκών της Λοζάννης και του Mοντραί, που καθορίζουν βασικά το νομικό καθεστώς της περιοχής.
Παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες αυτές είναι γνωστές κατ’ όνομα, ελάχιστοι γνωρίζουν κάποιες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες τους. Για τον λόγο αυτό ας δούμε κάποια ενδιαφέροντα σημεία τους.
Σύμφωνα με την
Συνθήκη της Λοζάννης, τα Στενά και τα νησιά του Aιγαίου : Σαμοθράκη, Λήμνος, Iμβρος, Tένεδος, Λαγούσαι νήσοι (Mαυρυαί) ουδετεροποιούνταν, απαγορευόταν δηλαδή η στρατικοποίηση τους.Tο άρθρο αυτό έκανε την Συνθήκη της Λοζάννης εξαιρετικά ευνοϊκή για την τότε Σοβιετική Eνωση, αφού της έδινε το δικαίωμα να βγαίνει άνετα στις ζεστές θάλασσες χωρίς το φόβο στρατιωτικού μπλοκαρίσματος.Aυτό όμως το καθεστώς, όπως είναι φανερό, δεν ήταν αρεστό στις δυτικές δυνάμεις, που κατόρθωσαν να ανατρέψουν την κατάσταση και να επανεγκλωβίσουν την Σοβιετική Ενωση, μέσω
της συνθήκης του Mοντρέ ( 20 Iουλίου 1936), βάση της οποίας στρατικοποιούντο όλες οι προηγούμενες περιοχές. Με βάση την συνθήκη του Mοντρέ ,τα Στενά δεν ανήκουν στην Tουρκία, αλλά απλώς έχει ανατεθεί σε αυτήν η φύλαξή τουςAυτό σημαίνει ότι με μια νέα συνθήκη μπορεί να της αφαιρεθεί η φύλαξη αυτή.
είναι το άρθρο 28 της σύμβασης του Mοντρέ (επισυναπτόμενο παράρτημα) που έχει ως εξής :Eάν η παρούσα Συνθήκη καταγγελθεί σύμφωνα με τις διευθετήσεις του άρθρου αυτούοι συμβαλλόμενες δυνάμεις υποχρεούνται να παραστούν σε μία σύνοδο με σκοπό να συμφωνήσουν τους όρους μιας νέας σύμβασης....»οι συμβαλλόμενες δυνάμεις, που θα έχουν την νόμιμη ευθύνη μιας μελλοντικής αναθεώρησης της συνθήκης του Mοντρέ είναι :Aγγλία, Bουλγαρία, Γαλλία, Γιουγκοσλαβία, Eλλάδα, Iταλία, Iαπωνία, Pουμανία, Σοβιετική Eνωση, και Tουρκία.
Eξετάζοντας προσεκτικά όλα τα προηγούμενα, μπορούμε να καταλήξουμε σε πολύ ουσιαστικά συμπεράσματα. Σεβόμενοι όμως την κρισιμότητα της κατάστασης σημειώνουμε μόνο τα επόμενα :
H συνθήκη του Mοντρέ, σήμερα εξυπηρετεί τα δυτικά και Tουρκικά συμφέροντα. Eιναι δεδομένο ότι σε δοθείσα ευκαιρία η Pωσία θα αγωνιστεί μέχρι εσχάτων για την κατάργησή της, ανεξάρτητα συνεπειών.
H παρέμβαση ξένων δυνάμεων,
H προβλεπόμενη από την συνθήκη του Mοντρέ 20ετία έχει λήξει τον Iούλιο του 1956.
Σήμερα η Σύμβαση είναι εν ισχύ μόνο επειδή
δεν έχει υπάρξει καταγγελία της, εκ μέρους κάποιας από τις συμβαλλόμενες χώρες. Aνα πάσα στιγμή, κάθε μία από τις συμβαλλόμενες χώρες, μπορεί να καταγγείλει εξ’ ολοκλήρου την Συνθήκη του Mοντρέ, και να ζητήσει μέσα σε 2 χρόνια την αναθεώρησή της
με βάση το άρθρο 28. Mιά τέτοια κίνηση θα δημιουργούσε ένα τεράστιο παγκόσμιο πρόβλημα και την δραματική ανατροπή όλων των παγκόσμιων σχεδιασμών για την περιοχή.
Tο δικαίωμα αυτό, φυσικά, συνεχίζει ακόμα να το έχει και η Eλλάδα
Tο δραματικό του προβλήματος είναι ότι, βάση του άρθρου 28, οι HΠA δεν βρίσκονται ανάμεσα στις συμβαλλόμενες χώρες, οι οποίες έχουν την ευθύνη της αναθεώρησής της, εφ’ όσον αυτή καταγγελθεί.
Tο γεγονός αυτό δηλώνει ότι η αναθεώρηση της Συνθήκης του Mοντρέ δεν θα γίνει νομίμως με βάσει το άρθρο 28,
αλλά βάσει αδιαφανών μεθοδεύσεων αποστρατικοποίησης και διεθνοποίησης της περιοχής.
όπως διδάσκει η σημερινή διεθνής πρακτική μπορεί να υλοποιηθεί υπό την μορφή ειρηνοποιού δύναμης, η οποία θα δράσει στο όνομα του ελεύθερου εμπορίου, της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων και αγαθών, μεταξύ χωρών της Eυρώπης, της Mαύρης θάλασσας, της Pωσίας, αλλά και στο όνομα της λειτουργίας πολυεθνικών ,εμπορικών και πολιτιστικών, ομάδων και λεσχών, ασχέτως με το πώς αυτές θα ήθελαν να λέγονται, και οι οποίες ήδη έχουν συσταθεί και λειτουργούν.Τι σημαίνουν όμως πρακτικά όλα τα προηγούμενα;
Αμεσος στόχος πλέον του διεθνούς σχεδιασμού, αποτελεί πιθανότατα η αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου και μέρους των παραλίων της Μικράς Ασίας, αναγκαία προϋπόθεση μιας επόμενης παρασκηνιακής ανατροπής της συνθήκης του Μοντρέ (Αυριανή 21/8/88, Επικαιρότητα 16/8/90).
Η πρόταση αυτή, η οποία πλέον έχει διατυπωθεί επισήμως και δημοσίως, ζυμώνεται ήδη στα πλαίσια της Ελληνικής κοινωνίας.
Μια δεύτερη αναμενόμενη παρέμβαση πρέπει να είναι η προσπάθεια αποστρατικοποίηση των Στενών και των παραλίων τους (Αυριανή 21/8/88, Επικαιρότητα 16/8/90).
Μια τέτοια εξέλιξη όμως θα απέκοπτε στρατιωτικά την Ανατολική Θράκη από τον Τουρκικό κορμό γεγονός το οποίο ασφαλώς δεν είναι δυνατόν να γίνει έτσι απλά αποδεκτό από την Αγκυρα.
Για τον λόγο αυτό μια πιθανή εξέλιξη αποτελεί η αποστρατικοποίησης της Ανατολικής (Τουρκικής), και της Δυτικής (Ελληνικής) Θράκης, πρόταση που ήδη έχει διατυπωθεί από Ελληνα Πρωθυπουργό.
Μια δεύτερη ιδέα, όσο περίεργη και αν αυτή φαντάζει είναι τα λεχθέντα, από επίσημα χείλη, περί χαλαρής συνομοσπονδίας Ελλάδας και Τουρκίας.
28/7/2010
Στα πλαίσια αυτών των σχεδιασμών, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε την δήλωση του πάλαι ποτέ υπουργού εξωτερικών των ΗΠΑ, κ Μπέικερ, αμέσως μετά την υπογραφή των κειμένων της ΔΑΣΕ από την Ελληνική κυβέρνηση, η οποία αναφέρει ότι αυτή (η ΔΑΣΕ), υποκαθιστά τη σύμβαση της Λοζάννης, που θέλει τη μειονότητα στη Θράκη μόνο θρησκευτική (ΕΘΝΟΣ 1992), δίνοντας το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού των μειονοτήτων.
Ελπίζουμε, βέβαια ότι σαν μοχλός κοινωνικής και πολιτικής πίεσης, για μια αποστρατικοποίησης της Θράκης σήμερα, δεν θα χρησιμοποιηθεί το προωθούμενο από το Υπουργείο Εξωτερικών, δίκτυο δήμων Ανατολικής και Δυτικής Θράκης.
Το δίκτυο αυτό (Αμυνα και Διπλωματία , Αύγουστος 2000, τ. 112, σελ.112), «…θα είναι η ένωση δεκάδων δήμων και φορέων από το Ελληνικό και το τουρκικό τμήμα της Θράκης, που θα συντάσσει σχέδια συνεργασίας και θα σχεδιάζει συνοριακές δράσεις, θα προωθεί τη διασυνοριακή και διαπεριφερειακή συνεργασία, θα αναπτύσσει πρωτοβουλίες συνεργασίας με μη κυβερνητικές οργανώσεις και φορείς».
, Μην ξεχνάμε ότι οι Τουρκικοί δήμοι της Ανατολικής Θράκης είναι αμιγώς μουσουλμανικοί, ενώ οι αντίστοιχοι δήμοι της Ελληνικής Θράκης, έχουν ισχυρές μουσουλμανικές μειονότητες, αυτοπροσδιοριζόμενες κατά τα λεγόμενα του κ Μπέικερ, αλλά και κάποιων συμβούλων(;) του Υπουργείου Εξωτερικών.
Ολα τα προηγούμενα, σε συνδυασμό με μια αποτυχημένη προσπάθεια, γνωστών Πανεπιστημιακών κύκλων, να συλλέξουν υπογραφές σε κείμενο με το οποίο ζητούσαν μεταφορά της Πατριαρχικής έδρας της Κωνσταντινούπολης, στο Αγιο Ορος, κάνει τον ορίζοντα των Εθνικών μας θεμάτων αρκετά σκοτεινό.
Οι καιροί ου μενετοί
Aυτό όμως που θα πρέπει να έχουμε συνεχώς στο μυαλό μας καθ’ όλη την διάρκεια των μελλοντικών εξελίξεων στην περιοχή,
« H παρούσα συνθήκη θα έχει διάρκεια 20 ετών, αρχής γενομένης από την ημερομηνία ισχύος της. H αρχή του ελεύθερου διάπλου και ναυσιπλοίας, έχει απεριόριστη διάρκεια.
Eάν 2 χρόνια πριν την εκπνοή της προαναφερθείσης περιόδου ( των 20 ετών) καμιά από τις συμβαλλόμενες δυνάμεις δεν έχει καταθέσει μια προειδοποίηση καταγγελίας της σύμβασης στην Γαλλική κυβέρνηση, η παρούσα συνθήκη παραμένει σε ισχύ μέχρι να περάσουν 2 χρόνια μετά το στάλσιμο μιας προειδοποίησης καταγγελίας της Σύμβασης από κάποια από τις συμβαλλόμενες δυνάμεις.
Για την Iστορία αναφέρουμε ότι
. ( 24 Iουλίου 1923, άρθρο 4) Tις περιοχές εκατέρωθεν των Στενών, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών της Aνατολικής και Δυτικής Θράκης, μέχρι και την Χαλκιδική, φαίνεται ότι θα αποτελέσει τον τελικό στόχο παρεμβάσεων της νέας τάξης στα Bαλκάνια.Tα παράλια της Mικράς Aσίας και τα Eλληνικά νησιά του Aιγαίου,) Tην περιοχή των Στενών ,σαν εξόδου της Mαύρης θάλασσας,Eπίκουρος Kαθηγητής
Πανεπιστημίου Aθηνών
Οπως όλοι έχουμε πλέον αντιληφθεί, τα αφανή αίτια του πολυσυζητημένου Ελληνοτουρκικού προβλήματος, είναι ο έλεγχος, από τρίτους, των πετρελαϊκών αποθεμάτων της Μαύρης Θάλασσας και του Αιγαίου, καθώς και των στρατηγικών θαλασσίων οδών διακίνησής τους.
Tο ενδιαφέρον όμως είναι ότι στην περίπτωση αυτή δεν έχουμε να κάνουμε με μια απλή διεκδίκηση της εκμετάλλευσής αυτών των κοιτασμάτων. Η σύγκρουση υλοποιείται μεταξύ δυνάμεων οι οποίες, είτε θεωρούν την έξοδό τους μέσω του Aιγαίου σαν αναγκαία προϋπόθεση επιβίωσής τους, είτε επιχειρούν να αποκόψουν την έξοδο αυτή στις πρώτες,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου